Purple Heart Set Pointer

Desenvolupament sensorial i perceptiu

Desenvolupament sensorial i perceptiu

Pel que fa al desenvolupament, tenen lloc els 6 sentits: tacte, olfacte, gust, visió, audició i sensibilitat vestibular.

En relació al tacte, dir que aquest inclou la capacitat de reaccionar davant de canvis de temperatura, humitat, pressió i exploració dels objectes.

A més a més, mitjançant el tacte els nens pot explorar el món, ja sigui amb la boca, les mans...


En relació a l’olfacte i el gust, dir que els bebès prefereixen les olors i els gustos dolços. I als sis dies de vida ja són capaços de diferenciar l’olor de la seva mare.


En referència a la visió dels nens, dir que aquest és un dels sentits que més es desenvoluparà durant el primer any.

Remarcar que quan neixen, els infants només veuen bé els objectes situats a 20-25 cm, són sensibles al color però no poden diferenciar-lo i tenen la capacitat d’enfocar amb els dos ulls cap a un mateix punt (visió binocular).  

Pel que fa a l’audició, dir que des de que són un fetus perceben sons, tot i que els nens prefereixen la veu humana a altres sons.


I finalment, en relació a la sensibilitat vestibular, dir que hi ha tres eixos de moviment:
  •           De davant cap enrere.
  •           De dalt a baix.
  •           D’un costat a l’altre.
Aquest fet explica que quan se’ls bressola es tranquil·litzin. 


Desenvolupament des del naixement fins als 12 mesos
  •           Primer trimestre
Durant el primer trimestre, el moviment del nen és involuntari i respon als estímuls amb tot el seu cos. A més, fa sons i somriu quan se li parla.


A la fase final del primer trimestre, el nen es posa la seva mà a la boca i això fa que reconegui el seu propi cos.

  •             Segon trimestre
En aquesta etapa es consolida el control del cap en totes les posicions, i a més a més, apareix la capacitat de canviar de posició (volteig).


Durant aquest temps, el nen també inicia la coordinació ull-mà,  la prensió voluntària, agafar objectes amb les dos mans alhora, somriu a les persones amb més freqüència, etc.

  •               Tercer trimestre
L’aspecte fonamental d’aquest trimestre és que el nen madura la seva sedestació, és a dir, passa de ser més estàtic a ser dinàmic, ja que el seu cos està més recte, té equilibri, volteja amb més facilitat, es desplaça pel terra (rastrejant, gatejant o assegut), etc.


  •          Quart trimestre
En aquesta etapa, el nen comença a posar-se dret, de genolls, donar passes de costat, etc. Per tant, augmenta la funcionalitat del seu desplaçament autònom.

Després, cap al final del primer any, molts nens comencen a caminar de manera autònoma, tot i que les edats són aproximades; el normal és que els nens comencin a caminar entre els 9 i els 18 mesos.

La postura més habitual quan comencen a caminar és la següent:


  •          Amb les cames separades
  •          Amb les cames una mica flexionades
  •          Amb els braços enlaire

Durant aquest trimestre, hi ha una evolució molt important de la manipulació, ja que el dit índex pot separar-se de la resta dels dits, el nen té molt d’interès per descobrir el món, etc.


Desenvolupament de 1 a 2 anys

Els primers canvis que es donen entre els 12 i els 14 mesos són:
  •          Gateig
  •          Recolzament en mobles
  •          Recolzament en adults
  •          Arrossegament d’objectes amb rodes
  •          Caminar sols
  •          Introduir objectes petits en d’altres més grans
  •          Fer torres de dos cubs
  •          Obrir calaixos
  •          Llançament d’objectes
  •          Intent de menjar


Entre els 15 i els 17 mesos són capaços de:
  •          Aixecar-se i caminar sols
  •          Pujar esglaons d’un en un
  •          Acotxar-se i agafar objectes del terra
  •          Picar de mans
  •          Fer gargots sobre el paper
  •          Beure aigua
  •          Possibilitat de nedar




Entre els 18 i els 24 mesos són aptes per a:
  •          Saltar i pujar escales
  •          Llançar objectes grans
  •          Seure de forma autònoma
  •          Fer torres de 3 o 4 cubs
  •          Usar la plastilina
  •          Córrer




Desenvolupament dels 2 als 6 anys

Durant aquesta etapa, els nens adquireixen:
  • Destreses motrius globals, què afecten a la motricitat grossa i al control postural.
  • Destreses segmentàries, què afecten a la motricitat fina i al control ull-mà.
  • Progressiva independència i diferenciació de moviments.
  • Control i coordinació cada cop més grans. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada