Desenvolupament
sensorial i perceptiu
Pel que fa al
desenvolupament, tenen lloc els 6 sentits: tacte, olfacte, gust, visió, audició
i sensibilitat vestibular.
En relació al tacte,
dir que aquest inclou la capacitat de reaccionar davant de canvis de
temperatura, humitat, pressió i exploració dels objectes.
A més a més,
mitjançant el tacte els nens pot explorar el món, ja sigui amb la boca, les
mans...
En relació a l’olfacte
i el gust, dir que els bebès prefereixen les olors i els gustos dolços. I als
sis dies de vida ja són capaços de diferenciar l’olor de la seva mare.
En referència a la
visió dels nens, dir que aquest és un dels sentits que més es desenvoluparà
durant el primer any.
Remarcar que quan neixen,
els infants només veuen bé els objectes situats a 20-25 cm, són sensibles al
color però no poden diferenciar-lo i tenen la capacitat d’enfocar amb els dos ulls
cap a un mateix punt (visió binocular).
Pel que fa a l’audició,
dir que des de que són un fetus perceben sons, tot i que els nens prefereixen
la veu humana a altres sons.
I finalment, en
relació a la sensibilitat vestibular, dir que hi ha tres eixos de moviment:
- De davant cap enrere.
- De dalt a baix.
- D’un costat a l’altre.
Aquest fet explica
que quan se’ls bressola es tranquil·litzin.
Desenvolupament des del naixement fins als
12 mesos
- Primer trimestre
Durant
el primer trimestre, el moviment del nen és involuntari i respon als estímuls amb
tot el seu cos. A més, fa sons i somriu quan se li parla.
A
la fase final del primer trimestre, el nen es posa la seva mà a la boca i això
fa que reconegui el seu propi cos.
- Segon trimestre
En
aquesta etapa es consolida el control del cap en totes les posicions, i a més a
més, apareix la capacitat de canviar de posició (volteig).
Durant
aquest temps, el nen també inicia la coordinació ull-mà, la prensió voluntària, agafar objectes amb les
dos mans alhora, somriu a les persones amb més freqüència, etc.
- Tercer trimestre
L’aspecte
fonamental d’aquest trimestre és que el nen madura la seva sedestació, és a
dir, passa de ser més estàtic a ser dinàmic, ja que el seu cos està més recte,
té equilibri, volteja amb més facilitat, es desplaça pel terra (rastrejant,
gatejant o assegut), etc.
- Quart trimestre
En
aquesta etapa, el nen comença a posar-se dret, de genolls, donar passes de
costat, etc. Per tant, augmenta la funcionalitat del seu desplaçament autònom.
Després,
cap al final del primer any, molts nens comencen a caminar de manera autònoma,
tot i que les edats són aproximades; el normal és que els nens comencin a
caminar entre els 9 i els 18 mesos.
La postura més
habitual quan comencen a caminar és la següent:
- Amb les cames separades
- Amb les cames una mica flexionades
- Amb els braços enlaire
Durant
aquest trimestre, hi ha una evolució molt important de la manipulació, ja que
el dit índex pot separar-se de la resta dels dits, el nen té molt d’interès per
descobrir el món, etc.
Desenvolupament
de 1 a 2 anys
Els primers canvis que es donen entre els
12 i els 14 mesos són:
- Gateig
- Recolzament en mobles
- Recolzament en adults
- Arrossegament d’objectes amb rodes
- Caminar sols
- Introduir objectes petits en d’altres més grans
- Fer torres de dos cubs
- Obrir calaixos
- Llançament d’objectes
- Intent de menjar
- Aixecar-se i caminar sols
- Pujar esglaons d’un en un
- Acotxar-se i agafar objectes del terra
- Picar de mans
- Fer gargots sobre el paper
- Beure aigua
- Possibilitat de nedar
Entre els 18 i els 24 mesos són aptes per a:
- Saltar i pujar escales
- Llançar objectes grans
- Seure de forma autònoma
- Fer torres de 3 o 4 cubs
- Usar la plastilina
- Córrer
Desenvolupament dels 2 als 6 anys
Durant aquesta
etapa, els nens adquireixen:
- Destreses motrius globals, què afecten a la motricitat grossa i al control postural.
- Destreses segmentàries, què afecten a la motricitat fina i al control ull-mà.
- Progressiva independència i diferenciació de moviments.
- Control i coordinació cada cop més grans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada