Purple Heart Set Pointer

Teoria de Piaget

Piaget és un dels primers teòrics del constructivisme.
  • Els nens construeixen activament el coneixement.
  • S’interessa pels canvis qualitatius que tenen lloc en la formació mental de la persona.
  • Des del naixement fins a la maduresa.


Piaget va dividir el desenvolupament cognitiu en quatre grans etapes. Cada una de les quals representa la transició a una forma més complexa i abstracta de conèixer.

A cada etapa es suposa que el pensament del nen és qualitativament diferent al de les altres.



   El període sensoriomotor: Fa referència al període que engloba des de el naixement fins als dos anys d’edat.


Aquest període comprén 6 subestadis:
•Subestadi 1(0-1 mesos): Adaptacions innates i exercici dels reflexos.
•Subestadi 2(1-4 mesos): Primeres adaptacions adquirides, esquemes simples i reaccions circulars primàries.
•Subestadi 3(4-8 mesos): Coordinació d’esquemes simples, reaccions circulars
secundàries i procediments adreçats a perllongar espectacles interessants.
•Subestadi 4(8-12mesos): Coordinació esquemes secundaris i la seva aplicació
a situacions noves (intencionalitat i mitjans–finalitats).
•Subestadi 5(12-18 mesos): Reaccions circulars terciàries i descobriment de
nous mitjans per experimentació activa.
•Subestadi 6(18-24 mesos): Interiorització de les accions, primers símbols i
intervenció de nous mitjans per mig de combinacions mentals

    El període sensoriomotor:
  •     Pot pensar en fets o en persones absents.
  •         Es dona un pensament representacional:

El joc simbòlic: Representació de diferents papers socials (personatges de la fantasia o en fets reals de la vida del nen)
El  llenguatge: Ús de paraules referents a activitats i a esdeveniments.
Pintures i imatges mentals: Dibuixar ralles i més endavant objectes reals o persones.

A més a més també es donen els conceptes numèrics, on comencen a utilitzar els nombres com a eines del pensament.

   En aquest període solen:
  •  Percebre, entendre i interpretar el món a partir d’ells mateixos  (egocentrisme).
  •    Fixar l’atenció en un sol aspecte de l’estímul (centralització).
  •    Basar els seus judicis en l’aspecte perceptual i no en la realitat
  •    El pensament és menys rígid.

Conceptes fonamentals de la teoria de Piaget
Esquemes: Conjunt d’accions físiques, operacions mentals, conceptes o teories amb les què organitzem i adquirim informacions sobre el món.
Estructura: Conjunt organitzat d’esquemes que segueixen unes determinades lleis.
Organització: Predisposició innata de l’espècie. Conforme madurem, integrem els esquemes simples a sistemes més complexos.
Adaptació: Tots els organismes naixen amb la capacitat per ajustar les seves estructures mentals o conductes a les exigències de l’ambient.
Assimilació: Utilitzar esquemes que posseïm per donar sentit als esdeveniments del món incloent l’intent d’entendre alguna cosa nova i ajustar-la a allò que ja coneixem.
Acomodació: Quan una persona ha de canviar els esquemes per respondre a una situació nova.
Equilibri: Hi ha equilibri si a l’aplicar un esquema a un esdeveniment particular aquest funciona. Si no produeix un resultat satisfactori, llavors hi ha un desequilibri i ens sentim incòmodes. La incomoditat ens motiva a buscar una solució mitjançant l’assimilació i l’acomodació. Amb la qual el nostre pensament canvia i avança.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada