Piaget és un dels primers teòrics
del constructivisme.
- Els nens construeixen activament el coneixement.
- S’interessa pels canvis qualitatius que tenen lloc en la formació mental de la persona.
- Des del naixement fins a la maduresa.
Piaget va dividir el
desenvolupament cognitiu en quatre grans etapes. Cada una de les quals
representa la transició a una forma més complexa i abstracta de conèixer.
A cada etapa es suposa que el
pensament del nen és qualitativament diferent al de les altres.
El període sensoriomotor: Fa referència al període que engloba des de el naixement fins als dos anys
d’edat.
Aquest període comprén 6 subestadis:
•Subestadi 1(0-1 mesos):
Adaptacions innates i exercici dels reflexos.
•Subestadi 2(1-4 mesos): Primeres
adaptacions adquirides, esquemes simples i reaccions circulars primàries.
•Subestadi 3(4-8 mesos):
Coordinació d’esquemes simples, reaccions circulars
secundàries i procediments
adreçats a perllongar espectacles interessants.
•Subestadi 4(8-12mesos):
Coordinació esquemes secundaris i la seva aplicació
a situacions noves
(intencionalitat i mitjans–finalitats).
•Subestadi 5(12-18 mesos):
Reaccions circulars terciàries i descobriment de
nous mitjans per experimentació activa.
•Subestadi 6(18-24 mesos):
Interiorització de les accions, primers símbols i
intervenció de nous mitjans per
mig de combinacions mentals
El període sensoriomotor:
- Pot pensar en fets o en persones absents.
- Es dona un pensament representacional:
El joc
simbòlic: Representació de diferents
papers socials (personatges de la fantasia o en fets reals de la vida del nen)
El
llenguatge: Ús de paraules referents a
activitats i a esdeveniments.
Pintures
i imatges mentals: Dibuixar ralles i més
endavant objectes reals o persones.
A més a més també es donen
els conceptes numèrics, on comencen a utilitzar els nombres com a eines del
pensament.
En aquest període solen:
- Percebre, entendre i interpretar el món a partir d’ells mateixos (egocentrisme).
- Fixar l’atenció en un sol aspecte de l’estímul (centralització).
- Basar els seus judicis en l’aspecte perceptual i no en la realitat
- El pensament és menys rígid.
Conceptes fonamentals de la teoria de Piaget
Esquemes:
Conjunt d’accions físiques,
operacions mentals, conceptes o teories amb les què organitzem i adquirim
informacions sobre el món.
Estructura: Conjunt organitzat d’esquemes
que segueixen unes determinades lleis.
Organització: Predisposició innata de
l’espècie. Conforme madurem, integrem els esquemes simples a sistemes més
complexos.
Adaptació: Tots els organismes naixen amb
la capacitat per ajustar les seves estructures mentals o conductes a les
exigències de l’ambient.
Assimilació: Utilitzar esquemes que posseïm
per donar sentit als esdeveniments del món incloent l’intent d’entendre alguna
cosa nova i ajustar-la a allò que ja coneixem.
Acomodació: Quan una persona ha de canviar
els esquemes per respondre a una situació nova.
Equilibri: Hi ha equilibri si a l’aplicar
un esquema a un esdeveniment particular aquest funciona. Si no produeix un
resultat satisfactori, llavors hi ha un desequilibri i ens sentim incòmodes. La
incomoditat ens motiva a buscar una solució mitjançant l’assimilació i
l’acomodació. Amb la qual el nostre pensament canvia i avança.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada